U bent hier:

Continu verbeteren is geen afhaalmaaltijd!

Het belangrijkste bij continu verbeteren is er mee te beginnen en er niet meer mee te stoppen. Zo dat is makkelijk, die had je zelf ook kunnen bedenken. Maar wat betekent dit dan als je wilt dat jouw team zich dagelijks verbetert?

Hier een mooi voorbeeld uit de wielersport.

Op een dag in 2003 werd David Brailsford aangesteld als de nieuwe Performance directeur van de Britse Wielerbond. Tot die tijd stelde het Engelse wielrennen weinig tot niets voor. Weinig gewonnen, weinig talent. Het was zelfs zo erg dat kledingsponsors liever niet hadden dat de Engelse ploeg in hun kleding reed omdat dat negatieve publiciteit was.

Brailsford en zijn team gingen aan de slag en stelden alles ter discussie en, vooral dat, voerden vanaf dag één allerlei kleine verbeteringen door. Warmere kleding, lichtere kleding, een ander zadel en meer van dat soort dingen. Maar ze gingen door. Betere kussens, hersteldrankjes, bedden bij renners thuis, en nog veel meer. Zo hebben ze bijvoorbeeld zelfs de binnenkant van de teambus wit geschilderd zodat ze beter vuil konden ontdekken waar ze mogelijk ziek van zouden worden.

En de kleine verbeteringen gingen maar door. Inmiddels is de lijst met overwinningen van de Britse wielrenners enorm. Sinds 2008 domineren ze de grote wielerrondes en wedstijden zoals de Olympische spelen. En dat allemaal omdat er dag in dag uit verbeterd wordt. Iedere keer met een kleine stap. Op het begin was het verschil met de concurrenten miniem, daarna werd het iedere dag groter en groter. En nu is het bijna niet meer in te halen.

Laatst, bij een van de TeamBoost! sessies die we als VeranderVisie geven, verzuchtte  één van de teammanagers aan tafel dat hij continu verbeteren niet meer zag zitten. Stel je voor zei hij. Je steekt er al je energie in, we boeken wat kleine  resultaten. Maar na een week gaat iedereen weer verder op de oude manier. Ik kwam doodmoe thuis. Verbeteren, vertel mij nou maar eens hoe het beter kan. Mijn manager zit te pushen maar weet zelf ook niet hoe. De ene medewerker blijft enthousiast, maar een paar oudere vinden het geneuzel.

Toch zijn ze ooit blij begonnen met het continu verbeteren maar er komt niks uit. De impact van de mislukking is enorm. Geld en energie verspilling, politieke spelletjes. En ook nog wat persoonlijke drama’s. De strategie? Die kan bij het grofvuil. Geen idee of die werkt, want de dagelijkse productie is nooit meegegaan met de nieuwe strategie.

Continu verbeteren gaat over het verbeteren van de organisatie en zorgen van de juiste cultuur. De cultuur realiseer je door het gewenste gedrag te stimuleren. Best wat werk dus. Het is geen afhaalmaaltijd die je zo maar even tot je neemt. Een juiste cultuur levert je tientallen verbetervoorstellen per week op. Al doende worden je processen en werkwijze beter en beter. Wat zou het toch mooi zijn als je samen met je team structureel verbeteringen door kunt voeren, als iedereen mee doet. En niet onbelangrijk, dat je IN control bent en lekker op tijd naar huis kunt.

De kern van continu verbeteren ligt volgens ons op drie gebieden:

1.      Besef dat je van standaard naar standaard manier van werken gaat. Bij iedere verbetering wissel je de ene standaard in voor een andere en alle bijkomende zaken. Ons adagium: werken volgens de standaard staat niet ter discussie. En… iedere standaard staat ter discussie!

2.      Wat daarmee samenhangt is dat je als team of afdeling dus heel goed moet worden in het adopteren van de  nieuwe standaard. Dat gaat om gedrag: als we het afspreken dan doen we het ook en we blijven het doen. En het gaat ook om een goede voorbereiding.

3.      Investeer in een cultuur waarin er voortdurend nieuwe vragen gesteld worden en oplossingen gezicht worden. Dit zal leiden naar een stroom van ideeën zoals …

Tip!

Start met nummer 1 van de lijst hierboven. Plant het zaadje in het hoofd van je medewerkers dat het proces niet het boek is dat in de kast staat, maar dat wat je dagelijks presteert om aan de klantvraag te voldoen. Dus: ga ervoor.