De kunst van een goede bila.

,
De kunst van een goede bila met je medewerkers

Bila’s: een bilateraal, een gesprek met twee. In mijn vorige blog (Gesprekken met medewerkers? Ook dat nog.) heb ik het gehad over het belang van een regelmatig gesprek met je medewerkers. Maar nog niet over de kunst van een goede bila met je medewerkers. Het is één ding om regelmatig te spreken met je medewerkers, maar het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat deze gesprekken van hoge kwaliteit zijn. Gelukkig zijn er veel kansen om te oefenen als je regelmatig gesprekken voert. Oefening baart immers kunst, en dat is niet alleen fijn voor jou maar ook voor je medewerkers.

Een paar weken geleden sprak ik met een vriendin, Lena, die net was begonnen aan een nieuwe baan. Toen ze hoorde dat er regelmatige voortgangsgesprekken zouden plaatsvinden, was ze blij. Dat is immers een fijne hulp bij het vinden van je plek in de organisatie, dacht ze. Helaas vielen de gesprekken toch een beetje tegen. Haar manager praatte vooral tegen haar en er was weinig sprake van een echte dialoog. Lena, die een ervaren marketeer is, begon zelfs een beetje aan haar eigen kunnen te twijfelen. Dit ging niet goed.

De kunst van een goede bila met je medewerkers

We bespraken wat er nodig is voor goede voortgangsgesprekken. We concludeerden dat er een aantal belangrijke elementen moeten zijn, zoals:

  • duidelijke (persoonlijke) doelen en afspraken;
  • feedback over deze doelen en afspraken;
  • het samen maken van onderscheid tussen feiten en interpretaties;
  • vragen hoe het met elkaar gaat;
  • bevestiging van wat er is afgesproken en wat goed gaat;
  • waardering uiten voor elkaar.

Nu was het aan Lena om dit op een tactvolle manier met haar manager te bespreken. Maar dit is haar wel toevertrouwd.

Lieve managers, gun jezelf het plezier van goede gesprekken. Het is namelijk de kortste weg naar het vervullen van je belangrijkste taak: zorgen dat je medewerkers optimaal presteren. Als je dan toch lekker bezig bent met je medewerkers kun je meteen aan de slag met het delegeren van werk. Dit is namelijk voor veel managers een uitdaging.

Naast praten over doelen en voortgang zijn er nog enkele andere pluspunten van goede gesprekken. Mensen vinden het namelijk fijn als:

  • iemand aandachtig luistert zonder onderbreking;
  • er ruimte is voor een persoonlijke band;
  • er gelegenheid is voor persoonlijke afstemming.

En nog iets extra: maak van elk gesprek een hoogtepunt. Dit is niet alleen een blijk van waardering voor je medewerkers, maar ook voor jezelf. Dan werkt de kunst van een goede bila niet alleen voor je medewerkers maar ook voor jou.

Ben je aan het nadenken over je eigen rol als manager en wil je daar eens over in gesprek? Neem dan contact met me op voor een strategie sessie.